آموزشی

انواع پیچ و کاربرد هر کدام

انواع پیچ و کاربردهای آن

پیچ به انگلیسی (Screw یا Bolt) نوعی روش و وسیله برای اتصال است، که به صورت مارپیچی رزوه شده و معمولاً از جنس فلز می‌باشد. انواع پیچ ها را می توان چفت های مکانیکی با یک محور شیاردار معرفی کرد که برای پیچ خوردن به یک قسمت مورد استفاده قرار می گیرند. این قطعات از جمله لوازم با سطح کاربری گسترده در زندگی ما هستند. کاربرد انواع پیچ در اتصالاتی است که نیاز به باز و بسته شدن دارند. از نظر شکل، اندازه، کابرد و … انواع مختلفی دارند. انواع پیچ ام دی اف، چوبی، ماشینی و …، برخی از نمونه های این قطعات پرکاربرد می باشند. با شناخت انواع این قطعات می توان بهترین انتخاب را در اتصالات فلزی، پلاستیکی و … انجام داد. 

 

کاربرد انواع پیچ

انواع پیچ، اتصالات مکانیکی برای قطعات مختلف هستند. انواع پیچ و کاربردهای آن را می توان به طور خلاصه در اتصالات نیازمند به باز و بسته شدن معرفی کرد. این ابزار کاربرد در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند؛ از کابینت سازی گرفته تا صنعت مبلمان، ساخت و ساز و پروژه های نجاری، همگی از موارد کاربرد انواع پیچ هستند. آشنایی با انواع این ابزار ساده می تواند انتخاب را برای افراد آسان کند.

انواع پیچ به انگلیسی

گرچه در زبان فارسی فقط از واژه «پیچ» برای انواع این وسیله استفاده می‌شود، در زبان انگلیسی معمولاً بین Screw و Bolt تفاوت قائل می‌شوند. با اینکه هیچ تفاوت پذیرفته شده جهانی بین Screw و Bolt وجود ندارد، اما معمولاً منظور از Bolt پیچ‌هایی است که از داخل یک سوراخ عبور کرده و از طرف دیگر توسط یک مهره محکم می‌شود، در حالیکه منظور از Screw پیچ‌هایی است که معمولاً فاقد مهره بوده و به صورت خودتراش بسته می‌شود و اغلب در اتصال با چوب یا پلاستیک از آن استفاده می‌شود؛ مانند پیچ چوب یا پیچ MDF.

تاریخچه انواع پیچ در ایران

قدمت انواع پیچ و مهره در ایران نزدیک به یک قرن می‌باشد. ولی از سال۱۳۲۰ رسمیت پیدا کرده است. از جمله بنیان‌گذاران صنف پیچ و مهره در ایران می‌توان به آقای ابوالفتاح اعتصامی اشاره نمود که نسبتی هم با شاعره پر آوازه ایران خانم پروین اعتصامی داشته و نزدیک به ۷۰ سال پیش در این صنف فعالیت داشتند و خدمات بسیار شایانی هم از خود به جای گذاشتند.

اولین بار در سال ۱۳۳۳ دستگاه‌های تولید پیچ و مهره توسط شخصی به نام آقای ارجمند وارد ایران شد. در آن زمان پیچ و مهره به صورت پرسی و پرچ تولید می‌شد و با این کیفیتی که الان در بازار موجود است وجود نداشت.

دسته بندی پیچ ها از لحاظ رزوه

از لحاظ رزوه نیز انواع پیچ ها به دو دسته تمام رزوه و نیم رزوه تقسیم می شوند.

اسم انواع پیچ ها

اگر بخواهیم در یک دسته بندی کلی اسم انواع پیچ ها را نام ببریم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پیچ چوب
  • پیچ ماشین
  • پیچ نوک بر
  • پیچ فلز
  • پیچ سرمته
  • پیچ شش گوش
  • پیچ بار
  • پیچ لگ
  • پیچ آلن یا سوکتی
  • پیچ مغزی
  • پیچ چشمی
  • پیچ شانه دار
  • پیچ بالابر یا پیچ آسانسوری
  • پیچ نئوپان
  • پیچ ام دی اف
  • پیچ بتن
  • پیچ دوسر و …

در بین انواع پیچ و کاربردهای آن، به تشریح دو پیچ چوب و پیچ ام دی اف (MDF) می پردازیم.

معرفی انواع پیچ با اسم و کاربرد آنها

عکس انواع پیچ

پیچ ها متداول ترین ابزار برای اتصال قطعات هم جنس یا غیر هم جنس هستند. روش های مختلفی برای تقسیم بندی انواع آنها وجود دارد. متریال ساخت، شکل ظاهری، استحکام برخی از روش های تقسیم بندی این ابزار هستند. کاربرد انواع پیچ ها با توجه به هر یک از این ویژگی ها متفاوت می باشد. با مشاهده عکس انواع پیچ ها و شناخت ویژگی های ظاهری و کاربرد آنها می توانید بهترین انتخاب را با توجه به نوع کاربری خود داشته باشد.

پیچ چوب

پیچ چوب از انواع پیچ با دندانه‌های درشت است که تا قسمت بالای بدنه درست زیر سر پیچ که صاف می‌شود ادامه دارد. این طراحی هنگام نصب دو قطعه چوبی اتصال محکم‌تری ایجاد می‌کند. هنگامی که پیچ تا عمق کامل دریل می‌شود قسمت صاف بالای پیچ آزاد می‌چرخد تا مانع از عمیق‌تر فرو رفتن سر پیچ به داخل چوب شود. انتهای قسمت شیاری پیچ قطعه چوبی زیرین را سوراخ کرده و دو تخته چوبی را به هم متصل می‌کند. سر مخروطی پیچ چوب به آن اجازه می‌دهد که هم‌سطح یا زیر سطح چوب قرار بگیرد. از انواع این نوع پیچ می توان به پیچ چوبی چهارسو و دو سو و سنگین اشاره کرد.

پیچ ام دی اف (پیچ MDF)

ورقه‌ های ام دی اف (MDF) معمولاً در قرنیزها و برای ساخت قفسه‌ها به کار برده می‌شوند. ورقه‌های ام دی اف سخت‌تر از چوب هستند و به سختی می‌توان با پیچ‌های معمولی بدون ایجاد ترک روی آن‌ها کار کرد. بنابراین دو راه در پیش رو داریم: یا قبل از نصب پیچ معمولی روی ام دی اف سوراخ ایجاد کنیم یا از پیچ‌های ام دی اف خودکار استفاده کنیم. اندازه پیچ‌های ام دی اف مشابه پیچ‌های معمولی است. سر پیچ‌های ام دی اف ستاره‌ای است و طوری طراحی شده‌اند که مانع از ایجاد شکاف روی ام دی اف شوند.

پیچ ماشینی

پیچ ماشینی ساقه ای با رزوه کامل دارد. سر این پیچ، دو سو یا چهار سو است. کاربرد انواع پیچ ماشینی در صنعت و مواردی است که دسترسی به یک سمت اتصال وجود داشته باشد.

پیچ مغزی

انواع پیچ مغزی، ابزاری ایده آل برای محکم کردن سطوح هستند. انواع پیچ گوشتی خور، نوک تیز و آلنی برخی از نمونه های این نوع پیچ ها در بازار می باشند. باز و بسته کردن این پیچ ها نیاز به آچار مخصوص دارد.

پیچ فلز

پیچ فلزی رزوه هایی با فاصله نزدیک دارد. در بین انواع پیچ و کاربردهای آن، پیچ فلزی با هدف کاربری نفوذ راحت در انواع فلزات طراحی می شوند. این پیچ ها نوک تیز دارند و در برخی موارد به صورت نوک مته ای ساخته می شوند.

پیچ سر مخروطی یا انکر بولت

این پیچ متشکل از یک استوانه، واشر و مهره است. کاربرد آن در اتصالات مربوط به بتن می باشد.

پیچ چشمی

طراحی این پیچ با ایجاد یک حلقه در انتهای آن است و برای اتصال طناب یا زنجیر مورد استفاده قرار می گیرد.

پیچ شش ضلعی

در بین اسم انواع پیچ ها، پیچ هایی با سر شش ضلعی بسیار پرکاربرد هستند. انواع مختلفی از این نوع پیچ ها با استانداردهای مختلف ساخته شده اند که هر یک کاربری متفاوتی دارند.

پیچ لگ یا تاخیری

پیچ های لگ اتصالاتی محکم برای متریال چوب های سنگین یا موادی که بار زیادی را تحمل می کنند، هستند. در بخشی از ساقه این پیچ، هیچ رزوه ای وجود ندارد. این ویژگی باعث وارد شدن فشار بیشتر به این ناحیه در زمان اتصال شده و در نتیجه، دو سطح به شکلی محکم کنار هم نگه داشته می شوند.

پیچ بتن

در کاربرد انواع پیچ، پیچ های بتن با هدف اتصال برای این متریال طراحی شده اند. رزوه های این پیچ، سخت، بلند و کوتاه هستند تا به خوبی در بتن نفوذ کنند. از ویژگی های این پیچ، تحمل بار بالای آن است.

پیچ نوک مته ای

همانطور که از اسم این نوع پیچ پیداست، به جهت سوراخکاری و نفوذ در سطح مورد نظر کاربرد دارد. جنس این نوع پیچ ها، استنلس استیل است. به همین دلیل، به زنگ زدگی و خوردگی مقاوم هستند.

پیچ نوک بر

این نوع پیچ، شباهت زیادی به پیچ ماشین دارد. در بحث بررسی کاربرد انواع پیچ، در مواردی که برای بستن به گشتاور بالا نیاز باشد، این نوع مورد استفاده قرار می گیرد.

سخن آخر، خرید انواع پیچ در نویان پارس

پیچ ها اتصالاتی مهم برای مکان ها و اشیا مختلف هستند. کاربرد انواع پیچ در اتصالاتی است که نیاز به باز و بسته شدن دارند. از این ابزارهای ساده و پرکاربرد در اتصالات قطعات صنعتی به وفور استفاده می شود. مهم ترین نکته در انتخاب این ابزارها، داشتن اطلاعات کافی درباره نوع کاربرد و خرید آنها از مراکز معتبر است. با مراجعه به فروشگاه های معتبر عرضه کننده این محصولات می توانیداز تضمین کیفیت و اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنید. نویان پارس این ویژگی را در اختیار شما قرار می دهد. خرید انواع پیچ به راحتی از سایت نویان پارس، امکان پذیر است.کافی است در فروشگاه اینترنتی ابزار نویان پارس، سفارش خود را ثبت کنید و محصول مورد نظر را درب منزل تحویل بگیرید.

سؤالات متداول

ویژگی پیچ لگ چیست؟

در بخشی از ساقه این پیچ، هیچ رزوه ای وجود ندارد. این ویژگی باعث وارد شدن فشار بیشتر به این ناحیه در زمان اتصال شده و در نتیجه، دو سطح به شکلی محکم کنار هم نگه داشته می شوند.

مهم ترین انواع پیچ با اسم کدامند؟

پیچ چوب، ماشین، نوک بر، پیچ فلز، پیچ سرمته، پیچ شش گوش، پیچ بار، پیچ لگ، پیچ آلن یا سوکتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *